NOC-diensten in-house regelen of uitbesteden

Het netwerk operations center (NOC) is een gecentraliseerde locatie waar IT-teams continu de prestaties en gezondheid van een netwerk kunnen bewaken. Het NOC fungeert als de eerste verdedigingslinie tegen netwerkstoringen en -fouten. NOC-teams spelen een vitale rol bij beveiligingsactiviteiten op hoog niveau, bieden back-up en helpen bij disaster recovery-inspanningen en zorgen ervoor dat klanten van managed services providers (MSP) 24/7 uptime hebben.

Via het NOC krijgen organisaties volledig inzicht in hun netwerk, zodat ze anomalieën kunnen detecteren en stappen kunnen ondernemen om problemen te voorkomen of problemen snel kunnen oplossen wanneer ze zich voordoen. Het NOC houdt toezicht op infrastructuur en apparatuur (van bekabeling tot servers), draadloze systemen, databases, firewalls, diverse gerelateerde netwerkapparaten (waaronder IoT-apparaten en smartphones), telecommunicatie, dashboards en rapportage. 

De beheerdiensten omvatten ook het monitoren van klantondersteuningsoproepen en helpdeskticketing-systemen, en integratie met de netwerktools van klanten, zodat het NOC een grote rol speelt bij het waarborgen van een positieve klantervaring.

Een cruciale service

NOC-bewakingsdiensten zijn essentieel voor de soepele werking van veel commerciële en industriële faciliteiten. Ze werken achter de schermen om vitale systemen vlekkeloos te laten werken en zijn slechts een telefoontje verwijderd mochten technische problemen de diensten van MSP-klanten verstoren. 

NOC is als dienst verantwoordelijk voor het veilig en goed functioneren van talloze bedrijven, dag en nacht. De technici die deze centra bemannen zijn speciaal opgeleide professionals die de gezondheid van de infrastructuur en de veiligheid en capaciteit van de omgeving van klanten bewaken. 

Ze moeten de kleinste schommelingen in de systemen die ze bewaken begrijpen en zich daarop concentreren, de ernst ervan identificeren en categoriseren en het soort waarschuwing geven om ervoor te zorgen dat iedereen veilig en verbonden is.

NOC-diensten in-house of uitbesteden?

NOC’s kunnen intern worden gebouwd en on-premise worden gevestigd, vaak binnen het datacenter, of de functie kan worden uitbesteed aan een extern bedrijf dat is gespecialiseerd in netwerk- en infrastructuurbewaking en -beheer. Ongeacht het ontwerp zijn NOC-medewerkers verantwoordelijk voor het signaleren van problemen en het nemen van snelle beslissingen over hoe deze op te lossen.

Het hebben van een betrouwbaar NOC is van vitaal belang voor het overleven en de groei van veel bedrijven. Om er zeker van te zijn dat ze de betrouwbare NOC-monitoring krijgen die ze nodig hebben, moeten bedrijven een kosten-batenanalyse maken om te beslissen of het beter is om een in-house NOC op te zetten en te beheren, of dat ze kiezen voor uitbestede NOC-ondersteuningsdiensten. 

Dit kan een moeilijke keuze zijn. Een eigen NOC biedt het bedrijf weliswaar controle over de operaties, maar brengt ook extra kosten en verantwoordelijkheden met zich mee. Bedrijven moeten beslissen of de controle en zekerheid die ze krijgen door een in-house NOC de extra tijd en geld waard zijn die het kost om het te onderhouden.

Hoewel de voordelen van een in-house NOC duidelijk en zeer waardevol zijn, kan de verantwoordelijkheid voor het onderhoud ervan voor sommige bedrijven te veel zijn. Het zoeken en inhuren van het beste personeel, het regelmatig upgraden en vervangen van de gebruikte technologie en ervoor zorgen dat het NOC goed wordt beheerd, kan een bedrijf afleiden van zijn mogelijkheden om zich te concentreren op zijn primaire missie en kerncompetenties. 

Deze extra afleiding en kosten zijn vaak de drijfveer voor bedrijven om serieus te overwegen af te zien van een in-house NOC en in plaats daarvan te kiezen voor uitbestede NOC-diensten. Het is een belangrijke beslissing die veel hightechbedrijven moeten nemen.

Voordelen van outsourcen op een rijtje

Financiële overwegingen

Er is een voortdurende stroom van nieuwe bewakingstools die worden ontwikkeld als reactie op nieuwe potentiële bedreigingen en problemen. Dergelijke tools kunnen een grote uitgave voor het budget betekenen, om nog maar te zwijgen van de opleiding die intern technisch personeel moet volgen om ze te gebruiken. 

Vooral voor kleine tot middelgrote bedrijven zijn deze kosten vaak niet te voorzien en moeilijk te budgetteren. Uitgaven voor het opzetten van een initiële in-house NOC-omgeving zijn ook een grote kostenpost. Uitbesteed NOC is daarentegen een bekende uitgave die vooraf kan worden begroot.

En als u nieuwe medewerkers aanneemt voor uw NOC-functies, begrijpt u de kosten. Als u het personeel niet uitbreidt, dan traint u bestaand personeel en onttrekt u hen aan ander werk. En als zich een probleem voordoet, is het natuurlijk “alle hens aan dek”, als het om een groot evenement gaat. En er is hier echt geen keus. IT-functies moeten soepel functioneren om iedereen in de organisatie in staat te stellen zijn taken uit te voeren.

Betere bedrijfsfocus

U runt een bedrijf. U wilt groeien en nieuwe producten en diensten ontwikkelen. Dit betekent dat u projecten hebt waarbij uw interne IT-medewerkers noodzakelijkerwijs betrokken zijn. Als zij tijd moeten besteden aan het najagen van problemen, moeten ze hun focus van de bedrijfsfuncties afhalen en in plaats daarvan problemen oplossen.

Wanneer u besluit gebruik te maken van een managed service provider die zich alleen richt op NOC, dan beschikt deze over de tools, expertise en processen om te leveren wat u nodig hebt. Het is het enige wat ze doen, en dat is een groot pluspunt voor u. Hun waarschuwingen, hun responstijden, en de proactieve ondersteuning die ze hebben om u van dienst te zijn, betekenen allemaal een vermindering van de downtime wanneer er problemen optreden.

Verbeterde beveiliging en compliance

Het inschakelen van een ervaren NOC als dienstverlener betekent dat alle veiligheidsverplichtingen hun primaire zorg worden. Dat is een goede zaak, zij beschikken al over het talent, de tools en de technologieën om de hoogste beveiligingsnormen te handhaven. U, aan de andere kant, hoeft niet voortdurend tijd en middelen toe te wijzen aan de dagelijkse ‘huishouding’ van de beveiliging, en uw personeel aan belangrijkere zaken te wijden.

Hetzelfde geldt voor de naleving van de steeds veranderende regelgeving op het gebied van de privacy van klantgegevens en opslagregels. U hoeft niet te investeren in de opleiding van uw personeel en het aanpassen van de infrastructuur om aan alle voorschriften te voldoen.

Hogere SLA-niveaus en minder downtime

Netwerkmonitoring is een complex proces met vele facetten dat vaak nog niet in kaart gebrachte lussen bevat. Voor bedrijven betekent dit dat hun aandacht voortdurend moet worden verdeeld over verschillende doeleinden. Anders lopen ze het risico een groot probleem over het hoofd te zien, met kostbare downtime en inbreuken op de serviceniveaus tot gevolg.
Wanneer u kiest voor het uitbesteden van netwerkinfrastructuurmonitoring, behaalt u verschillende voordelen in één keer:

  1. Schaalbare toegang tot resources
  2. On-demand toegang tot een deskundig team met NOC-vaardigheden, dat uw NOC-setup kan automatiseren en organiseren.
  3. 24-uurs ondersteuning, zodat uw activiteiten op elk moment soepel verlopen.

Een waardevolle relatie

Het uitbesteden van NOC-diensten biedt bedrijven toegewijde, hoogopgeleide NOC-technici die beschikken over de middelen om 24/7 netwerkmonitoring, proactieve oplossingen, probleemoplossing en top ondersteuning te bieden. 

Door hun NOC-diensten uit te besteden, worden de dagelijkse NOC IT-onderhoudstaken uitgevoerd door een team van specialisten dat in hun naam werkt. 

Voor een vast maandelijks bedrag beschikken bedrijven over alle NOC-resources die ze nodig hebben, zonder de verantwoordelijkheid om ze te moeten beheren.

SolidNOC

Wilt u meer weten over de monitordiensten van SolidBE? Neem contact op en laat u persoonlijk informeren door één van onze netwerk specialisten.

ook interessant