Uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties blijkt dat veel Nederlanders moeite hebben met het herkennen van nepwebwinkels en phishingberichten, terwijl ze zelf denken dat ze er goed in zijn. Het onderzoek, uitgevoerd door het non-profit onderzoeksinstituut Centerdata in Tilburg, beoordeelde de digitale vaardigheden van Nederlanders en onderzocht welke vaardigheden ze missen en waar ze meer over willen weten.
De deelnemers aan het onderzoek denken dat ze nepwebwinkels kunnen herkennen, maar in de praktijk blijkt het lastig voor hen om te bepalen of een website betrouwbaar is. Hierdoor kunnen ze nepwebwinkels niet goed herkennen wanneer ze online winkelen. Het blijkt ook moeilijk te zijn om phishingmails te herkennen. Mensen hebben moeite om verschillende soorten berichten te onderscheiden (wel of geen phishing). Daarnaast blijkt dat sommige mensen wel digitaal vaardig zijn op één gebied, maar op andere gebieden digitale vaardigheden missen.
De onderzoekers stellen dat mensen met weinig digitale vaardigheden verschillende obstakels ervaren bij digitale zaken en vaardigheden. Ze hebben vaak angst om iets verkeerd te doen. Gezien de toenemende digitalisering is het belangrijk dat ook deze groep niet digitaal vaardige mensen volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Daarom is het essentieel om niet-digitale alternatieven aan te blijven bieden.
Daarnaast merken de onderzoekers op dat een aanzienlijk aantal mensen moeite heeft met het herkennen van phishingmails en nepwebwinkels, maar ze beseffen niet dat ze hiermee worstelen. Dit probleem lijkt zich voor te doen bij mensen van alle leeftijden en achtergronden. De onderzoekers adviseren dan ook om de bewustwording rond het herkennen van phishingberichten en nepwebwinkels te vergroten, of het systeem hierop aan te passen.
Je kunt het onderzoek downloaden via deze link: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2023/06/19/digitale-vaardigheden-van-nederlanders