De Digital Services Act (DSA) is een set nieuwe regels, goedgekeurd door het Europees Parlement in 2022, die ervoor zorgt dat mensen veilig kunnen internetten.
Vanaf vorige week moeten een aantal zeer grote online diensten meer open zijn over hoe advertenties aan jou worden getoond en je krijgt zelfs de mogelijkheid om te kiezen of je dit soort persoonlijke aanbevelingen wilt zien of niet.
Deze grote online platforms moeten ook slechte dingen, zoals criminele activiteiten, melden en checken of er geen illegale dingen op hun site staan. Eens per jaar komt er iemand van de EU kijken of ze zich wel aan deze regels houden.
Wie moet eraan voldoen?
De DSA is primair van toepassing op tussenpersonen en platforms, bijvoorbeeld online marktplaatsen, sociale netwerken, platforms voor het delen van inhoud, app stores en online reis- en accommodatieplatforms. Het is nu van toepassing op een groep Very Large Online Platforms (VLOP’s) – waaronder Amazon, Apple, Facebook, Google, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia maar ook de Chinese grootmachten Alibaba en AliExpress – en twee Very Large Search Engines (Google en Bing).
Maar op de lijst staan ook meer regionale namen zoals Zalando, een online retailer gevestigd in Berlijn die eerder deze zomer een rechtszaak aanspande tegen de Europese Commissie om het label “zeer groot online platform” aan te vechten.
Hoe dan ook, deze namen zijn nog maar het begin. Kleinere bedrijven – waaronder “tussenpersonen” zoals internettoegangsaanbieders en webhostingdiensten – zullen zich op termijn ook aan de DSA moeten houden, maar zij hebben een kortere lijst met vereisten en meer tijd om eraan te voldoen.
Wat betekent dit voor ons?
Ten eerste krijgen we toegang tot functies en instellingen die – voorlopig althans – nergens te vinden zijn buiten de EU. Denk aan je sociale media-ervaring: Bedrijven als Meta en TikTok bieden Europese gebruikers de mogelijkheid van een niet-aangepaste feed, in plaats van een feed die gebaseerd is op wat het platform denkt dat je wilt zien.
Wat in sommige gevallen belangrijker is, is wat consumenten in Europa niet zullen krijgen. Snapchat- en TikTok-gebruikers onder de 18 zullen bijvoorbeeld niet langer gepersonaliseerde advertenties ontvangen in de apps.
Check de site van de overheid https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/08/25/dsa-verplichtingen-voor-en-toezicht-op-allergrootste-online-platforms-ingegaan of bekijk de goede wikipagina over de DSA op https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Services_Act