De Digital Markets Act (DMA) legt een reeks duidelijk gedefinieerde objectieve criteria vast om “gatekeepers” te identificeren. Gatekeepers (poortwachters) zijn grote digitale platforms die zogenaamde kernplatformdiensten aanbieden, zoals online zoekmachines, app stores en messenger-diensten. Gatekeepers zullen moeten voldoen aan de do’s (d.w.z. verplichtingen) en don’ts (d.w.z. verboden) die zijn opgenomen in de DMA.
De DMA is een van de eerste regelgevende instrumenten om de macht van de poortwachters van de grootste digitale bedrijven uitgebreid te reguleren. De DMA vormt een aanvulling op de EU-mededingingsregels, die volledig van toepassing blijven, maar verandert deze niet.
De Europese Commissie heeft gisteren voor het eerst zes poortwachters aangewezen – Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft – onder de Digital Markets Act (DMA). In totaal zijn 22 kernplatformdiensten van poortwachters aangewezen. De zes poortwachters hebben nu zes maanden de tijd om volledig te voldoen aan de DMA-verplichtingen voor elk van de door hen aangewezen kernplatformdiensten.
Op grond van de DMA kan de Europese Commissie digitale platforms aanwijzen als ‘poortwachters’ als zij een belangrijke poort vormen tussen bedrijven en consumenten met betrekking tot kerndiensten van platforms. De recente aanwijzingsbesluiten volgen op een evaluatieproces van 45 dagen dat de Commissie heeft uitgevoerd na de kennisgeving door Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft en Samsung van hun mogelijke status als poortwachter. In het bijzonder heeft de Commissie de status van poortwachter toegekend met betrekking tot de volgende specifieke kernplatformdiensten: