Hoe manage je een bedrijfsnetwerk?

Moderne IT-systemen blijven veranderen. Met nieuwe technologieën, veranderende werkpatronen en eindeloze cyberdreigingen heeft uw netwerk doorlopend onderhoud en beheer nodig. Als u uw bedrijf wilt laten groeien, hebt u IT-systemen nodig die meegroeien met uw bedrijf. Het belang van netwerkbeheer in de huidige digitale bedrijfsomgeving is enorm.

IT-teams weten vaak dat hun hardware of software moet worden geüpdate, maar stellen dit meestal uit, waardoor hun netwerken aan problemen onderhevig zijn. Waarom wachten ze? Hun redenering is eenvoudig: door hun updates door te voeren, kunnen ze onbedoeld “iets kapot maken” binnen hun netwerk. Deze angst voor updaten is wijdverbreid in alle bedrijven, waar het nooit uitrollen van de nieuwste update maar al te gebruikelijk is. Sommige bedrijven wachten zelfs maanden voordat ze de updates implementeren

Een netwerkstoring kost een bedrijf duizenden euro’s. En dat is nog een fractie van de kosten die een beveiligingsprobleem als een hack of ransomwarebesmetting met zich mee brengt.

Dus als netwerkbeheer zo belangrijk is en moeilijk, welke opties hebben we dan?

Soorten netwerkbeheer?

Netwerkbeheer wordt door een bedrijf op een van de volgende drie manieren uitgevoerd: volledig intern, uitbesteed aan een externe dienst, of een mix van de twee.

In-house

Als u het netwerkbeheer volledig intern wilt houden, hebt u een netwerkbeheerder of een team van netwerkbeheerders nodig die alle netwerkgerelateerde activiteiten uitvoeren. Een “eigen” IT team heeft een aantal voordelen:

On-site team voor onmiddellijke reactie
Wanneer u IT-problemen intern beheert, is het relatief eenvoudig om prioriteiten te stellen voor uw respons – en om de voortgang van elke respons te volgen. Omdat uw team doorgaans op dezelfde locatie is gevestigd als uw eindgebruikers, zijn de responstijden over het algemeen vrij kort.

Ze begrijpen uw bedrijf
Ze zijn geïntegreerd in uw bedrijf. Elke dag werken ze samen met uw team om de waarde te begrijpen die elk individu en elke afdeling levert aan uw bedrijf. Ze weten wat uw bedrijf nodig heeft om het soepel te laten draaien en uw omzet te verhogen.

Ze kennen de mensen
Uw IT-team begrijpt uw mensen, uw gebruikers, uw klanten en uw prospects. Ze begrijpen uw bedrijfsdoelstellingen en de maatstaven voor succes.

Nadelen van in-house IT-ondersteuning

Kosten en ziekte
Als u iemand in vaste dienst neemt, betaalt u niet alleen zijn maandsalaris, maar moet u ook denken aan bedrijfsvoorzieningen, pensioen, vakantiedagen en ziekte. Om nog maar te zwijgen van de managementtijd en alle arbeidsvoorwaarden. Als een van uw IT-medewerkers ziek is, wie neemt het dan over? Andere kosten omvatten bijvoorbeeld broodnodige educatie voor het personeel om bij te blijven met certificeringen.

Personeelsverloop
Een ster in het IT-team kan goud waard zijn. Maar wat als ze vertrekken en institutionele kennis met zich meenemen? Zij hebben toegang tot al uw kritieke informatie en infrastructuur en zijn in sommige gevallen de enige bron van ondersteuning voor de toepassingen, systemen en teamleden van uw bedrijf. U moet ervoor zorgen dat uw bedrijf geen risico loopt als uw sleutelfiguur vertrekt – met uitbestede IT wordt dit voor u geregeld.

Hiaten in vaardigheden en middelen
In veel gevallen worden uw interne IT-ondersteuningsvoorzieningen beperkt door de kennis en ervaring van uw team, geen enkel teamlid heeft gewoonlijk alle vaardigheden om aan elke IT-behoefte in uw bedrijf te voldoen. Uw in-house team kan geweldig zijn in het oplossen van gebruikersproblemen, maar heeft moeite met migraties naar nieuwe software of hardware die bedrijfsprocessen stroomlijnen, de schaalbaarheid verbeteren en de flexibiliteit stimuleren.

Weinig ruimte voor bedrijfsontwikkeling en beveiliging
In-house IT-teams worden vaak overbelast met het oplossen van IT-problemen, waardoor er weinig ruimte overblijft voor de ontwikkeling en afstemming van uw IT op bedrijfsdoelstellingen en het bijhouden van beveiligingseisen. Opschalen is meestal een eenvoudige zaak voor een MSP, die ervoor zorgt dat uw IT-inrichting klaar is voor de toekomst en gemakkelijk te upgraden is – vanaf het begin.

Outsourcing

Veel bedrijven kiezen er echter voor om zich uitsluitend op hun kernactiviteiten te richten en huren externe consultants of freelancers in om IT-functies zoals netwerkbeheer uit te voeren. Dit heeft een aantal duidelijke voordelen en nadelen.

Voordelen

Kostenbesparingen
De toekomstige groei en uitbreiding van uw bedrijf zijn afhankelijk van strategisch financieel beheer. Het zal nauwelijks de toekomst in kunnen als u niet in staat bent om onnodige uitgaven te beperken. Er zijn verschillende manieren om de bedrijfskosten te verlagen. Een daarvan is het uitbesteden van IT-diensten zoals netwerkondersteuning. In de meeste gevallen biedt outsourcing de mogelijkheid om de IT-uitgaven te verlagen.

Bedrijven met speciale processen voor het outsourcen van netwerkinfrastructuur kunnen gebruikmaken van best practices op het gebied van netwerkbeheer, schaalvoordelen en hun ervaring met meerdere klantenportfolio’s om uw dagelijkse activiteiten te verbeteren. Door netwerkondersteuning uit te besteden kan uw bedrijf ook besparen op arbeidskosten. Het hebben van een intern team van IT-experts brengt aanzienlijke kosten met zich mee in termen van salarissen en voordelen. Het uitbestede IT-bedrijf wordt echter alleen ingehuurd wanneer dat nodig is.

Betrouwbaarheid van gegevensback-ups
In veel gevallen beschikken uitbestede bedrijven over een sterkere en betrouwbaardere netwerkinfrastructuur dan de meeste kleine bedrijven. Beheerde netwerkondersteuning is immers hun core business model. Managed service providers kunnen expertise bieden op gebieden die uw team misschien mist. Uitbestede ondersteuningsdiensten kunnen ervoor zorgen dat uw gegevens veilig zijn (met de juiste beveiligingsprotocollen) en dat uw gegevens in geval van een ramp beschikbaar en toegankelijk zijn, zodat uw bedrijf kan blijven draaien.

Netwerkexpertise
Uw eigen team kan ervaren zijn, maar de wereld van IT gaat snel en het is voor elk team moeilijk om up-to-date te blijven met de gespecialiseerde technologie die best-in-class IT vereist. Het vinden van het juiste in-house IT-team is moeilijk, duur en tijdrovend. Meer nog, het is moeilijk voor één of twee mensen om alles te weten zonder zelf een probleem te moeten onderzoeken.

Een uitbestede IT-dienst geeft u het voordeel van een heel team van experts. Het intern oplossen van een probleem kan u uren op google of aan de telefoon kosten, of u wordt op het laatste moment geconfronteerd met hoge voorrijkosten. Om nog maar te zwijgen over productiviteitsverlies door uitval. Als u het probleem uit handen geeft aan een uitbestede provider, krijgt u een heel team aan uw zijde. Supportmedewerkers, netwerkbeheerders en IT-managers zullen allemaal binnen enkele minuten aan een probleem werken.

Focus op kernactiviteiten
Netwerkbeheer, beveiliging en support is een complexe functie die veel tijd en toewijding vergt. U moet bijvoorbeeld meerdere uren besteden aan het bijwerken en bewaken van uw bedrijfsnetwerken om u te beschermen tegen cyberbedreigingen en andere risico’s. Hoewel het bewaken van uw netwerken essentieel is, kan dit ertoe leiden dat u uw kernactiviteiten verwaarloost. U zou zich moeten concentreren op strategieën die de omzet verhogen en uw bedrijf laten groeien.

Door uw netwerkondersteuning uit te besteden, krijgt u de expertise van een team van IT-specialisten. U kunt taken uit handen geven en u richten op waardevollere, inkomstengenererende activiteiten die verband houden met uw kernactiviteiten.

Verbetert de cyberveiligheid
Een belangrijk bijkomend voordeel van het uitbesteden van netwerkondersteuning is de verbetering van de cyberveiligheid. Het monitoren en up-to-date houden van uw hard- en software is een essentieel onderdeel van uw netwerkbeveiligingsstrategie.

Er zijn echter ook nadelen verbonden aan het volledig uitbesteden van netwerkbeheerfuncties.

Nadelen van outsourcing

Hoewel het uitbesteden van netwerkondersteuning aanzienlijke voordelen biedt, brengt het ook een aantal uitdagingen met zich mee. Deze omvatten de volgende:

Verlies van controle
Een van de grootste nadelen van het uitbesteden van netwerkondersteuning is het verlies van een zekere mate van controle over uw IT-processen, netwerkdiensten en gegevens. Dit is onvermijdelijk omdat de IT-dienstverlener uw netwerkactiviteiten zal beheren. Desalniettemin zult u leiding blijven geven en de verwachtingen en gewenste resultaten bepalen.

U kunt zich echter zorgen maken over de manier waarop het uitbestede netwerkbeheerbedrijf met uw gevoelige gegevens zal omgaan. Daarom is het van het grootste belang dat u een betrouwbare partner inhuurt die zich houdt aan het beleid en de normen voor gegevensbescherming.

Communicatieproblemen
Effectieve communicatie speelt een cruciale rol in het succes van uw bedrijf. Ineffectieve communicatie kan leiden tot vertragingen in de voltooiing van taken, waardoor uw bedrijfsvoering wordt belemmerd. En dit is een van de grootste uitdagingen die veel bedrijfseigenaren ervaren bij netwerkondersteuningsdiensten. Elk misverstand tussen u en uw netwerkserviceprovider kan ernstige negatieve gevolgen hebben voor uw bedrijf.

Gebrek aan flexibiliteit in de dienstverlening
Een onontkoombaar nadeel van outsourcing is dat het vaak minder flexibel is dan intern beheer. Dat is logisch; je sluit tenslotte een contract met een ander bedrijf, en die hebben hun eigen manier van werken, waar jij weinig controle over hebt.

Bovendien moet u het eens worden over bepaalde voorwaarden tijdens uw service level agreements die u kunnen vastzetten in voorwaarden voor gegevensgebruik of netwerkdiensten, allemaal op basis van de prijs die u betaalt. Hoewel de IT-behoeften van uw eigen bedrijf misschien niet zo veranderlijk zijn, is dit een van de grotere risico’s van het uitbesteden van netwerkondersteuning.

Onbekendheid met uw bedrijf
Een ander probleem is het gebrek aan inzicht van een outsourcer in het bedrijf, vooral als ze een groot en divers klantenbestand hebben. Het kan zijn dat ze een one-size-fits-all netwerkbeheerstrategie willen implementeren zonder rekening te houden met de langetermijndoelstellingen van uw bedrijf. Veel bedrijven willen zich bij het kiezen van een outsourcer richten op consultants met een kernklantenbestand van bedrijven die qua grootte en bedrijfstak vergelijkbaar zijn met het hunne.

Kant en klare oplossing?

Het kan moeilijk zijn om te beslissen welke aanpak het beste is voor uw bedrijf, maar het is duidelijk dat er niet één pasklare oplossing bestaat als het gaat om IT-ondersteuning. Voor sommige bedrijven is noch in-house als outsourcing misschien 100% juist.

Veel kleine bedrijven ontdekken dat hun behoeften op het gebied van netwerkbeheer ergens tussen volledig in-house en volledig uitbesteden vallen. Om een succesvolle hybride aanpak tot stand te brengen, moet een interne IT Specialist coaching en essentiële bedrijfsinformatie bieden aan de externe provider. Interne IT-medewerkers kunnen het grootste deel van hun tijd besteden aan de kernactiviteiten van het bedrijf, terwijl er af en toe een beroep op hen wordt gedaan om te helpen bij het netwerkbeheer.

Het belangrijkste is dat u de juiste IT-outsourcingpartner vindt, die uw bedrijf en uw behoeften begrijpt.

SolidSupport, control en monitoring

Wij beheren uw IT-systemen zodat u dat niet hoeft te doen.

Als u in de IT werkt, hebt u waarschijnlijk al heel wat horrorverhalen over outsourcing gehoord: Netwerkproblemen die resulteerden in lange downtime tijdens het drukste seizoen van een bedrijf; regelmatig niet nagekomen SLA’s voor allerlei soorten taken, van het reageren op supportverzoeken tot het implementeren van systeempatches; en verborgen of ongeplande kosten die leiden tot hoger dan verwachte financiële uitgaven voor contracten.

Zelfs als u uw IT-infrastructuur naar de cloud verplaatst, hebt u nog steeds iemand nodig om deze te beheren. Het klint raar maar door uw IT-diensten uit te besteden aan SolidBE, krijgt u juist volledig beheer. Wij laten u weten wanneer er updates plaatsvinden, wanneer we onderhoud plegen of wanneer u uw softwarepakketten en hardware moet upgraden.

SolidBE heeft een volledig overzicht van al uw IT-systemen, zodat u niet zelf alles bij elkaar hoeft te zoeken. Wij zetten een team van ervaren beheerders in met meer dan 10 jaar ervaring. Wij kunnen ons team binnen een kort tijdsbestek mobiliseren om onmiddellijk met uw vereisten aan de slag te gaan. Onze mensen zijn getraind, ervaren en gecertificeerd in hun respectievelijke domeinen, zodat u verzekerd bent van de beste service levels.

Wilt u :

  • Netwerkstoringen voorkomen voordat ze zich voordoen
  • Vermindering van de uitvaltijd
  • Behoud van volledig zicht op het netwerk
  • Gecontroleerde kosten
  • Verhoogde efficiëntie

Neem dan contact op met SolidBE.

ook interessant